استوانه کوروش کبیر

بازگشت به اخبار و مطالب
استوانه کوروش کبیر

استوانه کوروش کبیر

اعلامیه کوروش کبیر


کوروش کبیر پس از ورود به شهر پرشکوه باستانی بابل و برای آزادی ملل مختلف از اسارت بابلیان فرمانی صادر نمود که بموجب آن بالغ بر چهل هزار نفر از قید اسارت بابلی ها آزاد شدند و به اوطان خود بازگشتند متن بابلی فرمان مذکور که بیست و پنج قرن پیش صادر شده بسال ۱۸۷۹ میلادی از حفاری های بابل کشف شد که اکنون در موزه بریتانیا در لندن محفوظ است. ( استوانه کوروش کبیر ) ( اعلامیه حقوق بشر کوروش )

هر چند توجه داشته باشید که ممکن است این استوانه متعلق به کوروش نباشد  زیرا متن آن یکتاپرستی کوروش را خدشه دار می نماید

جعل سخن و حدیث برای کوروش

جعل سخن و حدیث برای کوروش

این اعلامیه به دلیل اهمیت موضوع و تفویض حقوق اجتماعی و آزادی ملل تابعه در محافل حقوقدانان به عنوان اولین منشور آزادی تلقی می شود.
فرمان کوروش در ۴۵ سطر بروی این استوانه حک شده که قسمتهایی از آن چنین است .

 

منم کوروش شاه جهان شاه بزرگ شاه نیرومند شاه بابل شاه سرزمین اکد و سومر شاه چهارگوشه جهان پسر کمبوجیه شاه بزرگ انشان نواده بزرگ کوروش شاه بزرگ شاه انشان از تخمه چیش پش .
هنگامی که من به آرامش به بابل وارد شدم با سرور شادکامی کاخ شاهی را جایگاه فرمانروائی قرار دادم من هر روز به ستایش او همت گماشتم سپاه بیشمار من بی مزاحمت در میان شهر بابل حرکت کرد منبه هیچکس اجازه ندادم که سرزمین سومر و اکد را دچار هراس کند من نیازهای بابل و همه پرستشگاه های آنان را در نظر گرفتم و در بهبود وضعشان کوشیدم .
تمام شاهانی که در بارگاه های خود بر تخت نشسته اند در سراسر جهان از دریای زبرین تا دریای زیرین تمام شاهان سرزمین باختر که در خیمه ها مسکن داشتند مرا خراجی گران آوردند و در بابل بر پایم بوسه زدند.
من همه ساکنان آنان را گرد آوردم و خانه هایشان را به آنها باز پس دادم .

به اشتراک گذاری پست

(3) دیدگاه

  • V پاسخ

    صد لعن و نفرین بر دشمنان اسلام/
    دشمنان اسلام در قبر خوراک مور و مار می شوند و اسلام و ایران زنده می ماند تا ابد/
    /
    کوروش کبیر را دوست دارم ولی ولویت من اسلام است و کوروش در هیچ مرتبه ای نیست!

    دی ۱۷, ۱۳۹۹ در ۰:۱۱ ق٫ظ
  • تاریخ دان پاسخ

    ایران بدون اسلام یعنی پوچ
    اسلام ابهت و منزلت ایران را به بالاترین قله های بشریت رسانده و می رساند هر چند تعدادی دیوس و از خدا بی خبر دوست نداشته باشند
    عاقبت برای پرهیزکاران است

    زرتشت هیچ کتابی نداشته

    کوروش هم احتمالا دروغ ه و جز چندتا سنک و نوشته چیزی ازش نمونده
    vahid13831@gmail.com

    اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۹ ب٫ظ
  • فرزند ایرانشهر پاسخ

    (ما اول و آخر شیعه و بچه مسلمان هستیم و تا آخر هم شیعه هستم اگر بتوانیم/ارزش ایرانی بودن فقط به مسلمان بودن آن است و گرنه به درد لجنزار می خورد)ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان. اولویت ما در هویت ما تاریخ ماست نه دین ما. دین یک مسئله شخصیه ولی هویت ملی، یک بحث اجتماعی و ملی است. کوروش کبیر، شاه ایران بزرگترین هویت ما ایرانی ها را تشکیل میدهد.(خیر)
    دین یک مسئله اجتماعی، اخلاقی،ملی،دنیایی،دینی و آخرتی است؛ هم دنیا و هم آخرت/ ۶۰سال تو این دنیا ایرانی هستی و ۶۰ میلیارد میلیارد میلیارد سال و بیشتر و بیشتر باید مسلمان بودنت را ثابت کنی

    آبان ۱۹, ۱۴۰۰ در ۴:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به اخبار و مطالب